GENERELLE BETINGELSER
Betingelserne regulerer aftaleforholdet mellem Gilling Travel og kunden, som køber en pakkerejse. Aftalen indgås og gennemføres i overensstemmelse med Pakkerejseloven.
Vigtigt
Når du køber en rejse hos Gilling Travel ApS (i det følgende Gilling Travel) gælder følgende betingelser. Disse betingelser udgør sammen med øvrige oplysninger i rejseplan og øvrige dokumenter (faktura/ordrebekræftelse og eventuelle individuelle skriftlige aftaler) aftalegrundlaget mellem dig og Gilling Travel.
1.Aftaleindgåelse
1.1 Indgåelsen
En aftale om køb af en rejse mellem kunden og Gilling Travel er indgået og bindende for begge parter, når tilbud accepteres af kunden.
Tilbuddet af rejsen er bindende for kunden, når denne enten mundtligt eller skriftligt har meddelt Giling Travel, at kunden ønsker at bestille rejsen. Tilmelding er bindende for Gilling Travel, når kunden har gennemført betaling (depositum eller fuld betaling). Ved sin tilmelding bekræfter kunden samtidig at have accepteret nærværende og/eller de pr.e-mail og/eller på www.gillingtravel.dk meddellte oplyste vilkår om rejsen. Såfremt kunden ikke accepterer tilbuddet inden den angivne frist eller ikke indbetaler depositum rettigt, er Gilling Travel ikke længere bundet af tilbuddet. Det forventes endvidere at kunden er bekendt med almindelige offentligt tilgængelige informationer som eksempelvis klimamæssige forhold på det valgte tidspunkt.
1.2. Rejsedokumenter
Efter aftalens indgåelse fremsendes en relevante dokumenter, hvoraf betalingsfrist vil indgå. Når slutbetaling er modtaget fremsendes billetter m.v. således, at de er fremme senest 14 dage før afrejse.
Kunden har pligt til ved modtagelsen, at gennemgå de fremsendte rejsedokumenter og straks reagere over for Gilling Travel, såfremt oplysningerne ikke er i overensstemmelse med det aftale.
1.3. Persondatapolitik
For at kunden kan indgå aftale med Gilling Travel, er det nødvendigt at indsamle følgende oplysninger:
- Navn
- Adresse
- Telefonnummer
- E-mailadresse
Personoplysningerne er med det formål, at kunne leverer varen til dig. Oplysninger videregives eller sælges ikke til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger. Som registreret har man altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen, og ret til indsigt i hvilke oplysninger der er registreret. Personoplysningerne registreres hos Gilling Travel og opbevares i 3 år, hvorefter oplysningerne slettes.
2. Pris & Betaling
2.1. Pris
Rejsens pris omfatter samtlige de i programmet eller aftalen nævnte ydelser samt alle obligatoriske skatter og afgifter. På destinationen kan der forekomme opkrævninger af lokale gebyrer, entreer og afgifter, som det ikke er muligt at opkræve ved aftalens indgåelse, da disse betalinger relaterer sig direkte til lokale regler eller til forbrug af ekstra ydelser ud over, hvad der fremgår i aftalen. Misligholder kunden sin del af aftalen for så vidt angår betaling, har Gilling Travel ret til at annullere aftalen.
Rejsens samlede pris fremgår af den rejsendes faktura. Hvis der sker ændringer i den konkrete rejse eller i forudsætning for denne som følge af forhold hos kunden, vil det kunne medføre, at prisen ændres og yderligere betaling vil kunne blive opkrævet.
2.2 Depositum og slutbetaling
Frist med betaling af evt. depositum vil fremgå af fakturaen. Frist for slutbetaling 75 dage før afrejse, hvis andet ikke er anført på fakturaen. Op til højtider – danske såvel som lokale rejsemål – kan der være behov for, at restbeløbet bliver indbetalt tidligere end normalt. Det skyldes ændrede betalingsfrister hos fx hoteller, der skal garanterer at værelserne er reserveret. Sker aftaleindgåelsen mindre end 75 dage før afrejse, betales hele rejsens pris ved accept af tilbuddet.
Depositum refunderes ikke ved afbestilling.
3. Rejse- og afbestillingsforsikring
3.1. Afbestilling og rejseforsikring
Det er kundens pligt at være tilstrækkeligt forsikret i alle henseender i forbindelse med rejsen. Gilling Travel anbefaler på det kraftigste at du tegner en afbestillings- og rejseforsikring. Der gøres opmærksom på, at der kan være yderst alvorlige økonomiske konsekvenser ved manglende rejseforsikrings-dækning ved udlandsrejser. Afbestillingsforsikring skal tegnes senest ved betaling af rejsen/depositum.
Det er 100% kundens ansvar at sikre, at være dækket passendende ind i forbindelse med afbestilling i tilfælde af akut sygdom-, ulykkestilfælde eller dødsfald, der indtræffer inden afrejse og som rammer rejsedeltageren eller pårørende. Ligeledes er det vigtigt du har en rejseforsikring, der under din rejse dækker udgifter f.eks. til hjemtransport, sygdom og ulykke.
4. Den rejsendes generelle pligter
4.1 Pas, visum og sundhedsmæssige formaliteter (bl.a. vaccinationer).
Det er den rejsendes egen pligt og ansvar at sørge for gyldigt pas med minimum 6 måneders gyldighed ved rejsens afslutning, at sikre sig eventuelt relevant visa og påkrævede vaccinationer, coronapas samt bevis, også for medrejsende børn. Det er ligeledes den rejsendes eget ansvar at undersøge visumregler og søge visum.
Du skal være opmærksom på, at visum til visse lande kan være mange uger. Krav til visum kan ændre sig uden varsel eller et visum kan nægtes. Gilling Travel kan ikke påtage os ansvaret for konsekvenserne af dette.
Det anbefales at du som minimum har 3 blanke sider i dit pas, da mange lande kræver blanke sider. Nogle lande stiller krav om passende valutabesiddelse og gyldig returbillet ved ankomst. Har kunden ikke et dansk pas eller dobbelt statsborgerskab, er det den rejsendes pligt at søge korrekt rådgivning, se blandt andet www.um.dk og www.ssi.dk
Kunden skal være opmærksom på at behandlingstiden for visumansøgning varierer fra land til land, og opfordres til altid at ansøge om visum i god tid inden afrejse, hvis ikke det kan købes i lufthavnen.
Rejsende som medbringer medicin indeholdende euforiserende stoffer, er selv ansvarlige for at kunne dokumentere behovet for dette. Kontakt venligst egen læge for udarbejdelse af dokumentation. Nogle flyselskaber og lande er ekstra påpasselige, så det er vigtigt at kunden inden afrejse selv har undersøgt dette med flyselskabet. Gilling Travel påtager sig intet ansvar for dette.
Møder kunden ikke op på det angivet tid og sted, eller kan kunden ikke fuldføre rejsen på grund af manglende rejsedokumenter, gyldigt pas, corona dokumenter, nødvendige visa m.v., har Gilling Travel ret til at beregne sig den totale pris for rejsen. Hvis kunden udebliver og undlader at udnytte de ydelser, som er bestilt, kan der ikke kræves godtgørelse for de uudnyttede ydelser.
Gilling Travel tager udgangspunkt i at man er selvhjulpet dvs. at man er almindelig gående, kan komme ubesværet ind og ud af transportmidler og kan klare trapper. For køb af en rejse er det kundens pligt, at oplyse om evt. forhold, som kan/vil kræve særlig assistance eller hensyn for at kunne fuldføre rejsen.
4.2 Navne på rejsedokumenter
Kunden er ansvarlig for, at de navne der fremgår af kundens rejsedokumenter og bookinger, er identiske med det fulde navn, der fremgår af rejsedeltagernes pas. Bliver kunden opmærksom på uoverensstemmelser mellem rejsedokumenter og pas, skal kunden straks meddele dette til Gilling Travel, som vil forsøge at korrigere fejlen. Beror uoverensstemmelsen på kundens forhold, skal udgifter forbundet hermed afholdes af kunden. Hvis ændringer ikke er muligt, kan kunden ikke holde Gilling Travel ansvarlig herfor. I internationale reservationssystemer findes ikke ÆØÅ, så det vil fremgå AE, OE og AA.
4.4 Rettidigt fremmøde
Det er kundens ansvar at sikre rettidig fremmøde til afrejse, og at man har overholdt check-in formaliteter i henhold til aftalen på den pågældende rejse. Såfremt flybilletter er en del af pakkerejsen, skal disse benyttes i korrekt rækkefølge. Hvis kunden ikke anvender flybilletterne i korrekt rækkefølge, vil luftfartsselskabet annullere de resterende flystrækninger. Kunden kan derfor ikke kun anvende enkelte strækninger af en flyrejse. Fx kan kunden ikke benytte sig af kun hjemrejse. Kunden skal have afsluttet eventuelt check-in i overensstemmelse med de i rejseplanen eller ved anden tydelig anvisning oplyste tidspunkter og steder for senest check-in på ud- og hjemrejsen. Kunden er ansvarlig for at gøre opmærksom på sig selv i check-in køen, hvis kunden kan forudse at denne ikke kan nå at afslutte check-in inden for de oplyste tidspunkter.
Kunden skal holde sig underrettet om hjemrejsetidspunkter ved i god tid inden hjemrejsen at orientere sig om, hvorvidt der er blevet foretaget eller annonceret ændringer af det hjemrejsetidspunkt, der er angivet i rejsedokumenterne. Dette kan gøres gennem luftfartsselskabernes hjemmeside.
Kunden skal løbende holde sig opdateret om afgangssteder og tider for de inkluderede transportmidler. Dette kan fx ske ved straks efter ankomst til en lufthavnen at holde øje med oversigtsskærme og kontakte lufthavnspersonalet ved tvivl om, hvilke terminaler flyet afgår fra. Terminal- og gateændringer sker ofte og er ude for Gilling Travel kontrol. Kunden kan i sådanne situationer ikke gøre krav gældende over for Gilling Travel.
Check-in tider afhænger af flyselskab og lufthavn. Det er kundens ansvar at være I lufthavnen i god tid. Tag derfor højde for trafikforhold og evt. lange køer ved pas- og sikkerhedskontrollen - særligt i højsæsonen (dette kan du følge og få information om på mange lufthavnes hjemmesider). Du kan med fordel lave check-in online hjemmefra.
De anførte tider i tider i rejseplanen og billetter er altid lokal tid. Efter udstedelsen af billetter m.v. er det ikke unormalt, at der forekommer ændringer, som er uden for Gilling Travels kontrol. Som rejsende har du pligt til, at holde dig opdateret om afgangstider og steder for de inkluderede transportmidler. Søg information hos flyselskab, rederi, hotel, lokal re- præsentant eller via internettet og hold altid godt øje med sidste øjebliks ændringer via skærme i luft- og skibshavne. Terminal-, gate- og tidsæn- dringer sker ofte, og rejseplanen må derfor til en vis grad anses som vejledende.
4.5 Bagage
Flyselskaberne fastsætter hvor meget bagage du må have med. Rejser man med forskellige selskaber, skal man være opmærksom på varierende bagageregler. På én strækning kan 23 kg. være tilladt, imens det kun er tilladt at have 20 kg. med et lille indrigsfly. Det er kundens ansvar at overholde specifikke mål/vægt for bagagen. Væsker må medbringes i begrænset omfang og skal I en lille plastikpose i sikkerhedskontrollen. Mister du din bagage på flyrejsen skal du, før du forlader bagageområdet i lufthavnen, anmelde skaden til flyselskabet eller dennes agten og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Gem en kopi af rapporten som dokumentation. Forlader du området uden en PIR-rapport kan du ikke gøre krav gældende overfor flyselskabet. Du kan kontakte dit forsikringsselskab for evt. dækning af dine udgifter.
4.6. Ordensbestemmelser
Den rejsende skal rette sig efter de ordensbestemmelser der gælder for alle pakkerejsens underleverandører som fx hoteller, transportmidler ect. Den rejsende skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde kan en upassende optræden føre til, at den rejsende bortvises fra den videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er den rejsende ansvarlig for egen hjemtransport og udgifter som følge heraf. Den rejsende er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for tilbagebetaling af pakkerejsens pris.
Gilling Travel er ikke ansvarlig over for offentlig myndighedsudøvelse: herunder – men ikke begrænset til – politiets indgreb/handling over for kunden i forbindelse med kundens upassende adfærd. Kunden er i sådanne situationer selv ansvarlig for de udgifter, som kunden eventuelt vil blive påført, ligesom kunden ikke kan gøre krav gældende over for Gilling Travels og ikke vil være berettiget til tilbagebetaling af pakkerejsens pris.
4.7. Manglende efterlevelse
Overholder kunden ikke de givne krav til visa, pas eller vaccinationer korrekt navnangivelse på rejsedokumenterne samt rettigt fremmøde, kan kunden ikke gøre krav gældende mod Gilling Travel eller underleverandører.
4.8. Pandemien
Ved aftalens indgåelse oplyses om gældende ind- rejseregler. Det er den rejsenes ansvar til enhver tid at opfylde nødvendige indrejsekrav, herunder være i besiddelse af påkrævede dokumenter. I forbindelse med pandemi, eks. Covid-19, kan dette indebære PCR test, Coronapas, vaccinationsbevis m.m. Gilling Travel kan ikke gøres ansvarlig, hvis der efter aftalens indgåelse indføres særlige pandemirelaterede indrejsekrav før eller under rejsen på destinationen. Den rejsende har i disse tilfælde ikke ret til at hæve købet eller afbestille gebyrfrit. Ønsker den rejsende i sådanne situatio- ner ikke at gennemføre rejsen, vil det være de al- mindelige afbestillingsvilkår, der er gældende.
5. Ændringer af den indgåede aftale
5.1. Overdragelse af pakkerejse
Kunden kan overdrage rejsen til en anden person mod et gebyr på DKK 750, medmindre Gilling Travels underleverandører helt eller delvis begrænser en overdragelse. I disse tilfælde vil Gilling Travel undersøge mulighederne og omkostningerne ved en evt. overdragelse. Meddelelse om overdragelse skal ske til Gilling Travel senest 70 dage inden rejsens påbegyndelse. Meddelelse efter dette tidspunkt medfører, at kunden mister retten til at overdrage pakkerejsen. Overdragelse kan alene ske, hvis den person, til hvem pakkerejsen overdrages, opfylder de af Gilling Travel ved aftalens indgåelse, anførte nødvendige betingelser og krav for gennemførelse af rejsen, herunder pas, visa og sundhedsmæssige krav. Kunden og den person, til hvem pakkerejsen er overdraget, hæfter solidarisk for betaling af eventuelle restbeløb og omkostninger som følge af overdragelsen.
5.2. Kundens ændring af pakkerejsen
Såfremt kunden ønsker at foretage ændringer i pakkerejse, skal kunden gør Gilling Travel opmærksom på dette hurtigst muligt. Hvis det er muligt for Gilling Travel at ændre pakkerejsen, skal kunden afholde de ekstraudgifter, som ændringerne medfører samt et ændringsgebyr på kr.850 pr. person. Gilling Travel er ikke forpligtet til at foretage ændringer i pakkerejsen. Såfremt kunden ønsker at foretage ændringer, og dette ikke er muligt, anses ændringen som en afbestilling af pakkerejsen og en ny bestilling.
Det betragtes blandt andet som en ændring, hvis datoerne skal ændres, hvis der justeres på antallet af deltagere, hvis rejseruten ændres, eller der måtte ønskes ændringer i indkvarteringsformen.
5.3. Gilling Travel ændringer af pakkerejsen
Gilling Travel er inden pakkerejsens påbegyndelse berettiget til ansvarsfrit at foretage uvæsentlige ændringer i pakkerejsen uden den rejsenes samtykke. Kunden er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer, hvis Gilling Travel inden pakkerejsens påbegyndelse og uden unødig forsinkelse klart og tydeligt oplyser kunden om de pågældende ændringer.
Hvis Gilling Travel inden pakkerejsens påbegyndelse enten;
foretager væsentlige ændringer i pakkerejsen,
eller ikke kan levere bestemte ydelser, som kunden har anmodet om,
eller hæver prisen på rejsen med mere end 8%.
Har kunden følgende muligheder:
den rejsende kan hæve aftalen og få refunderet beløb, der er indbetalt i henhold til rejsen (er rejsen helt eller delvist betalt med gavekort, vil tilsvarende beløb refunderes på gavekort),
eller, hvis Gilling Travel tilbyder det, kan den rejsende deltage i en erstatningsrejse.
Kunden skal underrette Gilling Travel om sit valg inden rimelig tid efter, at meddelelse om ændringerne er modtaget af kunden. Vælger kunden at deltage i en pakkerejse af højere værdi, skal kunden betale prisforskellen. Har pakkerejsen en ringere værdi end den oprindeligt bestilte, skal Gilling Travel tilbagebetale kunden prisforskellen.
6. Flybilletter
Gilling Travel sælger flybilletter på flyselskabets vegne, det vil sige at Gilling Travel ikke er kundens aftalepart, men kun formidler. Det er selskabet som er kundens aftalepart og leverandør af rejsen. Flyselskabet er ansvarligt for aftalens opfyldelse. Det betyder at alle krav og reklamationer vedrørende rejsen skal rettes mod flyselskabet, fx i tilfælde af forsinkelser, aflysninger, konkurs, bagage mv.
Flertallet af luftfartsselskaberne stiller i dag ikke krav til genbekræftelse før afrejse. Det er dog fortsat dit ansvar at holde dig ajour med afgangstider og eventuelle ændringer af disse. Til sidstnævnte skal du bruge din bookingreference - som består af 6 bogstaver og som fremgår af din elektroniske flybillet - samt din mailadresse.
I det tilfælde, Kundens rejsendes flyselskab går konkurs (og billetten er t/r til Danmark), betyder ovenstående, at Kunden kan rette krav mod Rejsegarantifonden, som skal sørge for, at Kunden kan komme hjem fra en allerede påbegyndt rejse. Såfremt der efterfølgende er midler tilbage i Rejsegarantipulje, vil Kunden endvidere kunne søge refusion af en billet, der ikke kan benyttes grundet konkursen.
7.Aftalens ophør
7.1. Fortrydelsesret
For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 12. Sker afbestilling senere end 75 dage før afrejsen, har Gilling Travel ret til at beregne sig den totale pris for rejsen i afbestillingsgebyr. Pakkerejselovens almindelige regler for afbestilling gælder i øvrigt.
7.2. Afbestilling af pakkerejsen
Med mindre andet er påført på faktura, gælder følgende:
Depositum refunderes ikke
Ved afbestilling mellem 76 og 90 dage inden afrejse: 50% af rejsens
pris minus omkostninger ved banktransaktioner, refunderes.
Afbestiller kunden mindre end 60 dage før afrejsen, har Gilling Travel ret til at beregne sig rejsens fulde pris i afbestillingsgebyr dvs. rejsens pris refunderes ikke.
Såfremt et pakkearrangement, en hotelreservation en flybillet eller anden ydelse måtte være behæftet med strengere afbestillingsbetingelser end ovennævnte, vil disse være gældende og blive oplyst på bekræftelsen.
7.2.2. Afbestilling i tilfælde af krigshandlinger mv.
Kunden kan vederlagsfrit afbestille en pakkerejse, hvis der inden for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbar nærhed af dette forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige og smitsomme sygdomme eller andre hermed ligestillede begivenheder. Begivenheden skal være fastslået eller dokumenteret på en tilstrækkelig objektiv måde, f.eks. af Udenrigsministeriet, sundhedsmyndighederne mv. Se www.um.dk og www.ssi.dk. For rundrejser gælder, at kunden alene har ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der foregår i det frarådede område. Hvis denne del af pakkerejsen udgør en væsentlig del af pakkerejsen, har kunden imidlertid ret til helt at afbestille rejsen.
Kunden kan uden at betale gebyr afbestille en pakkerejse inden pakkerejsens begyndelse, hvis der på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.
For at kunden kan afbestille uden at betale gebyr, skal de pågældende uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder gøre det umuligt at rejse sikkert til destinationen ud fra en objektiv vurdering; f.eks. på baggrund af vejledning eller udtalelser fra Udenrigsministeriet, sundhedsmyndighederne mv. Se www.um.dk og www.ssi.dk
Kunden har i tilfælde af gebyrfri afbestilling, ret til fuld refundering af rejsens pris, men har ikke ret til yderligere kompensation fra Gilling Travel.
Den gebyrfrie afbestillingsret er ikke gældende, hvis kunden ved aftalens indgåelse er bekendt eller burde kende til den pågældende begivenhed. Kan kunden ikke afbestille gebyrfrit i henhold til ovenstående, gælder de almindelige afbestillingsregler.
For rundrejse gælder, at kunden alene har ret til at afbestille den del af pakkerejen, der foregår i det frarådede område. Kun hvis denne del udgør en væsentlig del af den samlede pakkerejse, har kunden ret til helt at afbestille rejsen.
7.3. Opsigelse fra Gilling Travel
Opsigelse på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. Gilling Travel kan desuden ansvarsfrit opsige aftalen om en pakkerejse, hvis Gilling Travel er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. I dette tilfælde skal Gilling Travel underrettet kunden om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse. Kunden får i ovenstående opsigelsessituationer de til rejsen indbetalte beløb refunderet senest 14 dage efter opsigelsen. Kunden vil ikke have krav yderligere erstatning. Er rejsen helt eller delvist betalt med gavekort, vil tilsvarende beløb blive refunderet på gavekort.
8. Mangler og reklamationer
Konstateres en mangel efter rejsens begyndelse – undervejs eller på rejsemålet – skal kunden straks efter konstateringen reklamere over manglen til Gilling Travel, dennes repræsentant på rejsemålet eller til den underleverandør som manglen angår. Hvis Gilling Travels repræsentant eller underleverandør ikke kan eller vil afhjælpe, eller ikke efter kundens opfattelse afhjælper tilfredsstillende, skal kunden straks reklamere direkte over for Gilling Travel.
Kunden skal sikre sig, at reklamationen bliver noteret af Gilling Travels medarbejdere og/eller underleverandører på stedet i skriftlig form. Herudover bør kunden sørge for at få udleveret en kvittering for reklamationen.
Undlader kunden at reklamere som beskrevet ovenfor, mister retten til efterfølgende at påberåbe manglen og krav mod Gilling Travel, da Gilling Travel ikke har haft mulighed for at udbedre manglen.
9. Reklamationer efter rejsens afslutning
Krav om erstatning, forholdsmæssigt afslag i rejsens pris (kompensation) eller ulempegodtgørelse som følge af mangler, der er blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af Gilling Travel - skal inden rimelig tid efter rejsens afslutning fremsættes over for Gilling Travel. I modsat fald mister kunden retten til at gøre krav mod Gilling Travel gældende..
10.Handel med truede planter/dyr
Gilling henleder Kundens opmærksomhed på, at der i henhold til bl.a. Washington-konventionen og EU’s regelsæt er strenge restriktioner for international handel med truede dyre- og plantearter samt produkter fremstillet her af. Blandt de varer, som Kunden skal være særligt – men ikke kun – på vagt over for, er koraller, konkylier, elfenben, skildpaddeskjold, skind fra slanger, krokodiller og andre krybdyr, smykker og produkter fremstillet af ovennævnte samt planter og levende dyr. For nærmere information henviser vi til Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside, www.sns.dk
11. Værneting og lovvalg
Kan enighed om et erstatningskrav og/eller beløb mv. Ikke opnås ved klage til Gilling Travel, kan kunden indbringe klage for Pakkerejseankenævnet – se hjemmeside www.pakkerejseankenaevnet.dk. En klage kan også indgives via den europæiske platform for online tvistløsning på Alle tvister og uoverensstemmelser, der måtte opstå eller udspringe af en given aftale tilblivelse og/eller opfyldelse, og som ikke kan løses mellem partnerne alene eller ved Pakkerejseankenævnet, skal, såfremt partnerne ønsker at indbringe sagen, anlægges ved de danske nationale domstole til endelig afgørelse, og vil være underlagt dansk ret.
12. Garanti i rejsegarantifonden
Gilling Travel har i tilfælde af dennes konkurs stillet garanti for refusion af den rejsendes betalinger hos:
Rejsegarantifonden,
Røjelskær 11, 3. Sal,
2840 Holte, Registreringsnummer: 3205